lördag 24 maj 2014

Vad betyder transsexuell?

Något som har haft väldigt stor inverkan på min legacy är att grundaren, Sophia, är transsexuell. Men vad betyder transsexualitet?

Om vi kopierar från ifrån Wikipedia så står det följande:

"Transsexualism är ett tillstånd då en person har en permanent upplevelse av att tillhöra ett annat kön än sitt biologiska. Den transsexuella uppfattar sin fysiska kropp som felkönad, och önskar vanligen förändra den så den bättre passar det upplevda könet, med medicinsk och kirurgisk behandling" - Wikipedia

Men här finns det en del ord som jag tycker har konstig betoning. Om vi börjar med ordet "upplevelse" i den första meningen. Det är nog mer än bara en upplevelse. Känslan att känna sig instängd i fel kön är nog snarare något som genomsyrar varje del av en själv än bara en upplevelse.

Sedan har vi orden "felkönad" som jag inte gillar alls. Det finns inget kön som är fel, och det sätter en konstig värdering på ordet kön när de säger att det finns ett kön som är fel. Samtidigt vet jag inte riktigt hur man annars ska benämna det hela när det är en förklaring på ett tillstånd. Transsexuella personer är personer som är födda inom ett kön som de själva in upplever sig själva som.

Så, det var en liten snabb guide till transsexualitet. Jag har försökt sätta in mig i ämnet och detta ovan är bara mina åsikter och inget svart på vitt, men jag tyckte att det var värt att nämnas.

Grundaren Sophia är en hyllning till karaktären Sophia Burset i serien Orange is the new black.

HÄR har jag hämtat bilden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar